De 29-jarige Eric Martin won anderhalf jaar geleden 100.000 aandelen in Jet.com, dat is verkocht aan Walmart. Zijn investering van 18.000 dollar maakt hem nu in één klap multimiljonair.

De Amerikaanse marketeer investeerde een goede anderhalf jaar geleden zo’n 18.000 dollar in Facebook-advertenties om een wedstrijd, met als prijs 100.000 aandelen in Jet.com, te winnen. Nu Walmart de online retailer voor 3 miljard dollar heeft gekocht, is Martin spekkoper en superbelegger bij toeval.

Het zit zo: wie wil winkelen bij Jet.com kan spullen kopen die 10 tot 15 procent lager zijn dan bij concurrenten. Maar daarvoor moeten mensen wel lid worden voor 50 dollar per jaar. Voor de lancering schreef Jet.com daarom een wedstrijd uit: wie de meeste mensen lid kon laten worden, kreeg 100.000 aandelen in de startup.

Facebook-advertenties

Eric Martin zag daar wel brood in, schreef Business Insider anderhalf jaar geleden al. Hij kreeg het voor elkaar dat 8.000 mensen via zijn unieke link zich inschreven als lid van Jet.com en won daarmee de wedstrijd en de 100.000 aandelen.

Dat vergde wel een flinke investering. Martin stak in totaal 18.000 dollar in Facebook-advertenties om zijn link zo vaak mogelijk aangeklikt te krijgen. Al vrij vroeg had hij door de top 10 te kunnen halen – de nummers 2 tot en met 10 kregen 10.000 aandelen – maar hij besloot te gaan voor de eerste plek, en met succes.

Multimiljonair

Op het moment was het nog een grote gok, maar die is voor Martin geweldig uitgepakt. Hij kan zelf nog niet zeggen welk puntje van de taart van ruim 3 miljard dollar, het bedrag dat Walmart voor Jet.com betaalt, hij krijgt. Volgens Fusion zou het tussen de 10 en de 20 miljoen dollar liggen.

Als we rekenen met de middenweg, 15 miljoen dollar, zou dat betekenen dat Martins investering in anderhalf jaar tijd een rendement van ruim 83.000 procent heeft opgeleverd.

Lees ook op finanzen.nl

Tesla's Elon Musk moet de markt voor zijn nieuwe batterijdroom zelf creëren

3 redenen waarom de goudrally nog maar aan het begin staat

Hoe oliebedrijven kunnen overleven met lage prijzen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl